Charterbootvissen aan de Ierse oostkust

(Gepubliceerd in HAAK 1 2024) In vergelijking met andere delen van Ierland is de keuze voor het vissen vanaf een charterboot aan de oostkust wat beperkter. Sterker nog; slechts 10 van de ongeveer 90 charterboten die in Ierland actief zijn, zijn hier te vinden. Je zou kunnen denken dat de hengelsportmogelijkheden aan de oostkust niet zo groot zijn, maar niets is minder waar. Als jij graag een vistrip wil combineren met een bezoek aan Dublin, dan is dit een fantastische locatie.

Door Shane O´Reilly

Kilmore Quay Pollack640

Om echt goed te kunnen vissen, reis ik vanaf Dublin 50 kilometer naar het zuiden, naar het stadje Wicklow. Kit Dunne is de eigenaar van Wicklow Boat Charters en hij exploiteert twee charterboten vanuit de haven in Wicklow. Een van zijn boten is een gloednieuwe catamaran, die pas in de herfst van 2023 is geleverd. Het waren - uiteraard - Nederlandse sportvissers die als een van de eersten aanmonsterden.

Kit is een van de bekendste Ierse charterschippers in Ierland. Hij staat er om bekend dat hij een neusje heeft voor het lokaliseren van ‘specimen fish’. In tegenstelling tot veel Ierse charterboten vist hij het hele jaar door. De koudere maanden zijn hier vaak de beste maanden wat vangsten betreft.

Smooth Hounds from Wicklow Bay640

In het vroege voorjaar wordt er veel gevist op doornhaai. Deze kleinere haaiensoort wordt gevangen tot een gewicht van 11 kg. Doornhaaien staan bekend als ‘zomervis’ maar worden om een of andere reden massaal aangetroffen voor de Ierse kust in de eerste maanden van het jaar. Het zijn vissen die in scholen rondzwemmen en dat betekent dat je na zo’n dagje doornhaaivissen behoorlijk vermoeid kan zijn. Een stevig glas Guinness gaat er dan wel in na zo’n dag.

Vanaf mei zijn er mooie vangsten te melden op gladde haai  en ruwe haai. Gladde haaien komen er voor tot een kilo of 12 en zijn met licht materiaal goed te vangen. Krab is het populairste aas, maar vergeet ook niet om aan de slag te gaan met strips makreel of zeepieren. Ruwe haai  is een veel grotere haaiensoort die in deze wateren voorkomt tot een gewicht van 34 kg. De oostkust is waarschijnlijk de beste plek in Ierland om op ruwe haai te vissen. De boten van Kit leveren elk jaar weer veel specimen-sized vangsten op. Een andere veelvoorkomende soort voor de kust van Wicklow is de kathaai, die het hele jaar door kan worden gevangen. Dit zijn taaie en gespierde vissen die veel strijd geven als ze eenmaal je aas hebben gevonden.  Het leuke van het vissen op deze soorten is dat ze maar een paar kilometer uit de kust worden gevangen.

Wrasse from Kilmore Quay640

Wat verder naar het zuiden ligt Kilmore Quay. Dit is het tweede belangrijke chartergebied aan de oostkust van Ierland. Dit kleine schilderachtige dorp ligt ongeveer 160 km van Dublin. Vanuit Nederland gaat er tegenwoordig een directe bootverbinding van het Belgische Zeebrugge naar Rosslare.  Het is een zeer populaire bestemming voor Engelse sportvissers. Nederlanders kom je er echter nog niet zoveel tegen omdat het nog minder bekend is.

Kilmore Quay heeft prachtige traditionele rietgedekte huisjes, uitstekende visrestaurants, levendige bars en een vloot van zes charterboten die geschikt zijn voor een breed scala aan hengelsportmogelijkheden. Met een grotere groep sportvissers is het een uitstekende locatie voor een vistrip. De boten in Kilmore Quay vissen het hele jaar door, de beste periode loopt echter van mei tot september.

Terwijl het gebied van Wicklow meestal wordt geassocieerd met grotere vissen, staat Kilmore Quay beter bekend om zijn verscheidenheid aan vissoorten.  De bodem is een mooie mix van zand en rotsen. De vele wrakken zorgen natuurlijk voor de nodige schuilplaatsen voor de aanwezige vissoorten.  De belangrijkste soorten die je kunt aantreffen zijn op de rotsachtige bodem zijn: zeebaars, kabeljauw, pollak, lipvis, steenbolk, conger en leng. Platvis, gladde- en ruwe haai tref je vaker aan bij zandbodems.

Kilmore Quay sign copy640

Op deze locatie worden ook regelmatig wedstrijden georganiseerd waarbij het zaak is om zoveel mogelijk soorten te vangen. De bekendste bootcompetitie van Ierland wordt hier elk jaar gehouden. Met 40 deelnemende boten wordt er dan een vierdaagse soortenwedstrijd gehouden. Kan best wel eens leuk zijn om hier aan mee te gaan doen.

Hoewel er aan de oostkust van Ierland misschien niet zoveel chartermogelijkheden lijken te zijn, zijn er enkele geweldige locaties waar je goed terecht kunt. In Dublin, Wicklow of Kilmore Quay vind je professionele schippers die het gebied door-en-door kennen. Ze kunnen visuitrusting en aas tegen een concurrerende vergoeding leveren of verhuren, en kunnen je ook assisteren bij het zoeken naar een verblijfsaccommodatie.

Als je op zoek bent naar meer info, surf dan eens naar een van onderstaande websites. Je kunt er alle info vinden die je nodig hebt.

Voor Ierse visinformatie zie: www.visseninierland.info

Voor charterboten in Dublin zie: www.howth-boats.com

Voor charterboten in Wicklow zie: www.wicklowboatcharters.ie

Voor charterboten in Kilmore Quay zie: http://visitkilmorequay.ie/angling-cruises

• Hits: 174

Meer weten over?

Kijk snel wat de eerstvolgende activiteiten zijn en doe gezellig mee.

Gebruik onderstaande link voor meer informatie om lid te worden.

Vergunningen

Gebruik onderstaande link om snel een vergunning aan te vragen.

Viswaterkaart

Gebruik onderstaande link voor meer informatie om lid te worden.